امروزه تقریبا تمامی صندلی های گردان قابلیت هایی نظیر تنظیم ارتفاع، تغیر زاویه پشتی، چرخیدن و حتی تبدیل به حالت گهواره ای یا استراحت را دارند. بخشی از این امکانات مربوط به مکانیزم صندلی می شوند.
مکانیزم یا مکانیسم صندلی (Mechanism) به همان معنای عمومی این کلمه باز میگردد. مجموعه ای از قطعات که ساختاری مکانیکی را تشکیل می دهند.
مکانیزم صندلی نیز مجموعه ای از قطعات سرهم شده است که هم عامل اتصال جک صندلی به نشیمن صندلی است و هم کارهایی مانند تغییر زاویه پشتی و نشیمن، بالا و پایین شدن جک، قفل شدن در زاویه های مختلف و … از طریق آن مدیریت می شود.
مکانیزم صندلی بسته به نوع آن می تواند کارهای متفاوتی انجام دهد. شاید تقسیم بندی زیر بتواند میزان تفاوت های مکانیزم های مختلف را به شما نشان دهد:
۱- مکانیزم های ساده ی کوچک که فقط اهرم مربوط به بالا و پایین کردن جک را دارند.
۲- مکانیزم های ساده اما بزرگ که فقط اهرم مربوط به بالا و پایین کردن جک را دارند.
۳- مکانیزم هایی که علاوه براهرم جک، پیچی برای تنظیم سفت و شل بودن میزان عقب رفتن پشتی صندلی نیز دارند.
۴- مکانیزم هایی که اهرم جک، پیچ تنظیم و ضامن قفل کردن پشتی در یک جای ثابت را دارند.
۵- مکانیزم هایی که اهرم جک، پیچ تنظیم و ضامن قفل کردن پشتی در تمامی زوایا را دارند و با داشتن دو فنر مقداری حالت ارتجاعی دارند. این فنرها باعث استهلاک نیروهای وارد به ستون فقرات می شود و نمیگذارند که هر تنش ناشی از جابجایی مستقیما به ستون فقرات منتقل شوند. این نوع از مکانیسم را به دلیل شباهتش به صندلی راننده در اتوبوس های بین شهری، مکانیزم اتوبوسی نیز می نامند.
هر صندلی، مکانیزمی مطابق با طراحی و کارآیی خود را طلب می کند. مثلا صندلی های اپن چون امکان تغییر زاویه ی نشیمن و پشتی را لازم ندارند بنابراین مکانیزمی غیر ساده برایشان کاربرد ندارد. اما در عین حال بدلیل آنکه ارتفاعشان بلندتر است و نیروهای وارده بر آن بیشتر می شود بنابراین باید مکانیسمی پهن و بزرگ داشته باشند.
مبلمان پایتخت تلاش میکند بهترین و مناسب ترین نوع مکانیزم صندلی را استفاده کند و بر همین اساس توانسته تمام مکانیزم های خود را ۳ سال کامل ضمانت کند.